Cine se va ocupa de faza de proiectare a tronsonului Pitesti – Sibiu! E o PREMIERA

0
652

Studiul de fezabilitate al autostrazii Pitesti – Sibiu trebuie să fie gata până la sfârșitul acestui an, spune șeful Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), Cătălin Homor. După studiul de fezabilitate urmează faza de proiectare, de care, în premieră, se vor ocupa angajații CNADNR, notează Digi24.ro. CNADNR spune că va termina şoseaua de mare viteză în 2021, cu doi ani mai devreme faţă de termenul anunţat anterior.

Potrivit lui Cătălin Homor, CNADNR are patru angajați care pot face acest lucru, urmând ca numărul departamentului de proiectare să ajungă la 15-20.

Realizarea lucrărilor de proiectare de către companie sau de către firme de profil angajate de companie este o noutate pentru CNADNR. În prezent, proiectele sunt făcute chiar de către firmele care construiesc autostrada. Este ceea ce în literatura de specialitate se numește FIDIC galben. Dezavantajul acestui sistem este acela că ofertele din licitație pot conține erori de proiectare, artificii la care constructorii recurg pentru a micșora costurilor și a mări profiturile.

Termenul avansat marți de către Cătălin Homor, anume 2021, acesta nu ar fi în niciun caz unul realist, consideră șeful unei importante firme de proiectare de drumuri. “Sunt necesari 30 de oameni care să muncească doi ani și jumătate. Ai nevoie de ingineri specialiști în tuneluri, în poduri, în structură rutieră, geotehnicieni, etc. De unde vor fi aceștia luați și ce va face CNADNR cu ei după ce va termina proiectul. Vor fi dați afară?”, întreabă retoric specialistul indicat. Potrivit lui în 2020 ar putea fi gata doar proiectarea autostrăzii dacă această activitate va fi începută anul viitor.

De regulă, activitățile de proiectare a autostrăzilor sunt făcute de firme de profil, ce dețin sute de specialiști în proiectare, nu de către CNADNR. Chiar și atunci când sarcina proiectării revine constructorilor, mai departe aceștia o subcontractează la firmele de profil.

Până să fie selectat constructorul care să depună ofertă pe baza proiectului făcut de către CNADNR, mai trebuie parcursă faza de licitație care durează de regulă câteva luni-un an, în absența contestațiilor. Apoi trebuie efectuată proiectarea detaliilor de execuție, făcute exproprierile, mutate rețele de utilități, pași care vor împinge termenul de deschidere a autostrăzii.

SURSA: Romania TV

 

LASA UN RASPUNS